• מצפה 1 קרית יערים, הרי יהודה, 90840
  • 077-2023400
  • EN
  • FR
  • HE
  • הרי ירושלים מוסדות לטיפול פנימייתי (לשעבר מוסד בני-ברית)
  • מצפה 1 קרית יערים, הרי יהודה, 90840
  • 077-2023400
  • EN
  • FR
  • HE
  • הרי ירושלים מוסדות לטיפול פנימייתי (לשעבר מוסד בני-ברית)

ניוזלטר פברואר 2019

קבוצת הריצה של "הרי ירושלים"

זו השנה הרביעית ברציפות שקבוצת ריצה מיוחדת של ילדים וצוות מ"הרי ירושלים" תרוץ במקצה 5 ק"מ עממי במרתון ירושלים. קבוצת הריצה, המורכבת מ-25 בנות ובנים ומ-25 אנשי צוות, מתאמנת בשיא המרץ. לכל ילד יש איש צוות שמלווה אותו, וביחד הם רצים, כל יום עוד קצת, בסרגל מאמצים מוגדר מראש, כדי להיות מוכנים למאורע הגדול. המרתון הוא אירוע שיא בחיי קבוצת הריצה ומהווה אבן דרך משמעותית בתהליך הנבנה איתם. הילדים לומדים להציב לעצמם מטרות, ולעבוד קשה כדי לעמוד במטרות אלו. מעבר למוכנות הפיזית, הילדים עוברים גם תהליך רגשי, כדי להתכונן לריצה לצד אלפי אנשים, במקום צפוף והומה אדם, מחוץ למעטפת של "הרי ירושלים". 

אנחנו רוצים לפנק את הילדים שבוחרים לרוץ במרתון ולכן אנחנו רוכשים עבורם ערכת ריצה הכוללת נעליים, מכנס, ז'קט ותיק. לשמחתנו ישנה חברה שהסכימה לקחת חסות ולממן את ערכות הריצה של הילדים. אך כדי לעמוד בשאר הוצאות ההשתתפות במרתון, עלינו להמשיך לגייס כסף למימון קבוצת הריצה. ניתן לתרום לקבוצת הריצה כאן.

השנה אנחנו מאפשרים לשותפים ולתומכים של הפנימייה לתמוך בקבוצת הריצה. אנשים המתכוונים לרוץ במרתון יכולים להיות שגרירים של הפנימייה ולרוץ למען מטרה טובה, למען ילדי "הרי ירושלים" ולגייס כסף ממשפחותיהם ומכריהם. עד כה נרשמו 12 אנשים וקבוצות ריצה לעזור לפנימייה לגייס כסף. אנחנו מזמינים אנשים שרצים במרתון ירושלים לפתוח לעצמם עמוד גיוס תרומות לפנימייה כאן.

עובדי חברת קיידנס למען ילדי "קבוצת חופשה"

חברת קיידנס, אשר בחג החנוכה האחרון שיפצה את הביתן של קבוצת פלא וקיימה פעילות עם ילדי קבוצת חופשה, התגייסה שוב למען בית הילדים. באירוע מכירה השנתי שלהם העובדים קונים תוצרת ביתית מעשה ידי חבריהם למשרד וכל ההכנסות נתרמות לעמותה כלשהי. השנה בחרה חברת קיידנס לתרום את הכנסות לטובת פעילות בחופשת הפסח לילדי קבוצת חופשה. כמו כן, העובדים הביאו צעצועים במצב מצוין, תרומה לבית הילדים. תודה רבה לחברת קיידנס ועובדיה על התרומה.

מלגות לחניכים מצטיינים בתחומי האומנות והספורט

ברכות לשני תלמידי הפנימייה שזכו במלגות הצטיינות, תרומת קרן פרץ נפתלי בשיתוף עם העמותה למען ילדי פנימיות הרווחה בישראל (ע"ר). האחד זכה במלגה לטובת פיתוח כישוריו בתחום הספורט והשני למען פיתוח כישוריו בתחומי האומנות השונים.

חגיגות בר המצווה

איך חוגגים בר מצווה לקבוצה של שבעה נערים? איך גורמים לכל אחד מהם להרגיש יחיד ומיוחד ומרכז המסיבה? זו משימה לא פשוטה. אבל כמו בכל תחום אחר בחיי הילדים ב"הרי ירושלים", גם כאן כל ילד זוכה לייחס אישי, לעבודה פרטנית של אחד על אחד עם הצוות ולתחושה שהוא מיוחד. לכל ילד מצוות איש צוות שמלווה אותו בתהליך של שנת בר המצווה. הוא שם לצדו בחששות, בדאגות ובהתרגשות. ביחד הם מכינים מצגת אישית, חושבים על מתנה לבר מצווה ויוצאים לקנות בגדים יפים לאירוע.

במסיבה עצמה, זוכה כל ילד ליחס אישי- הוא נכנס לאולם מלווה במשפחתו, כאשר ברקע המנחים מספרים על תכונותיו ומעלותיו ומתיישב בשולחן הכבוד ליד העוגה המעוצבת לפי בקשתו. במהלך המסיבה מקרינים את המצגת שהוא הכין. חבריו לקבוצה מברכים אותו באופן אישי ואף עושים הצגה שבו מחקים אותו וצוחקים יחד איתו. לכל ילד יש שולחן ששמור למשפחתו וכך הוא חוגג את מסיבת בר המצווה שלו יחד עם משפחתו, חבריו והמדריכים והמורים שלו. הוא יוצא עם זיכרון משמעותי שילווה אותו לכל החיים.

 

בין הרס למציאות - פרויקט מיוחד של קבוצת סהר

בעבודה היומיומית ב"הרי ירושלים" הצוות הטיפולי נחשף שוב ושוב לדחפי ההרסנות של הילדים שאף מגיעים לידי הרס של ממש ברחבי הפנימייה. שתי מטפלות באמנות חשבו שאם יגייסו את הילדים לטובת עבודת אמנות סביבתית שתהיה חלק מעיצוב הסביבה הלימודית, תתחזק אצל הילדים תחושת השייכות, הם ייקחו אחריות ותשומת הלב שלהם לשמירה על סביבתם תגדל. דרך הפרויקט הילדים מקבלים את הכלים והאפשרויות להכיר בדחף ולמנף אותו לדחף יצירתי.

המטפלות באמנות גייסו לפרויקט את קבוצה סהר, שזו היא שנתה הרביעית והאחרונה. יחד איתם ועם הרבה עזרה ושיתוף פעולה של מורות הקבוצה נפגשה הקבוצה כשבע פעמים מחוץ לשעות הלימודים הרגילות, לפתח מודעות לנושא ולעבור תהליך מובנה ומשמעותי.

בתחילת הפרויקט הילדים צפו במצגת בנושא "ההרס והשבר" והילדים שיתפו את המטפלות במקומות שההרס והשבר פגשו אותם מתוך חוויותיהם האישיות. בחלק מהמפגשים הילדים חוו את הנושא דרך הבעה באמנות, אם זה קריעה של תמונות מז'ורנלים ואז יצירת קולאז' מהקרעים, או צילום של דברים הרוסים ברחבי הפנימייה בהתערבות אומנותית. הילדים התלהבו כשנחשפו לעבודות של אמנים שיצירותיהם מתייחסות לנושא דרך עבודה עם הטבע, צמחים, אדמה ומים. בנוסף הילדים ראו איך עבודה יכולה להיות קבוצתית. כאן הילדים התנסו ביצירה מחומרים אורגנים. רובם יצרו מנדלות ארעיות, כשהארעיות של העבודות מתקשרת לסופיות של דבר כנגד יצירה חדשה. הילדים שברו חלקי חרסים בצורה מבוקרת, ומהשברים כל ילד הכין פסיפס אישי. רבים מהילדים בחרו ליצור פסיפס בצורת לב שבור. כשכל העבודות היו מוכנות הילדים הוזמנו להרכיב יצירה משותפת אחת. תוך כדי הפעילות הילדים עבדו בשיתוף פעולה מדהים והפרויקט הפך שלהם. פרויקט הפסיפסים נתלה על קיר בית הספר. בתחילה הילדים התרעמו ומחו על המקום שבו הפרויקט היה אמור להתלות, מכיוון שרצו להיות שותפים להחלטה ושהקיר שייבחר יהיה מרכזי וקרוב אליהם. התהליך היה מלווה במשוב של הילדים. אחת המשתתפות רשמה שהיא למדה מהתהליך שמכל שבר יש תקווה ואפשרות צמיחה.

דגש על יום הורים ראשון של קבוצת פלא

יום הורים הוא יום בו אנו מזמינים את הורי הילדים לפנימייה להתארח אצלנו ולהשתתף בפעילויות משותפות עם ילדיהם. בניגוד לזמני הביקור, יום ההורים הוא מובנה, וההורים מתבקשים להשתתף בפעילות משותפת עם ילדיהם, שאר המשפחות, ואיתנו.

בכל שנה נערכים רק שני ימי הורים, כך שזהו יום מיוחד הן עבור הילדים והן עבור ההורים, ומעורר התרגשות רבה ושמחה. בנוסף להתרגשות, המפגש בינינו, הצוות הטיפולי, לבין המשפחות, עשוי להיות גם מפגש טעון ומורכב עבור הילד ומשפחתו. הוא עשוי להעלות פחדים וחששות רבים אצל הילדים, וכן רגשות מורכבים אצל ההורים. כדאי לנו לזכור זאת ולפעול בעדינות וברגישות ביום זה.

נוסף על המפגש עם ההורים, עלינו לזכור כי ישנם לא מעט ילדים שהוריהם לא יהיו נוכחים ביום זה. נחשוב ונתכונן גם להתייחסות הדרושה לילדים שהוריהם לא יגיעו.

מכיוון שמדובר ביום ההורים הראשון של יחידת פלא, שזו שנתם הראשונה בפנימייה, יש לזכור שההורים עדיין בתהליך של בניית קשר ואמון עם הפנימייה. רבים מההורים עוד אינם בוטחים בצוות ומרגישים אשמה לאור העובדה שהם אינם מגדלים את ילדיהם ולכן יום זה הינו רגיש עוד יותר.

ליום ההורים הראשון ישנן מספר מטרות מרכזיות; לערוך מפגש נעים וחוויתי בין ההורים לבין ילדיהם, ובין הצוות הטיפולי לבין המשפחות; לאפשר להורים ולילדים זמן יחד ליצירת חוויות חיוביות משותפות; לחזק את הקשר שבין הצוות הטיפולי לבין ההורים, ולהגביר את תחושת הנוחות של ההורים; לחזק את החוזה הטיפולי ושיתוף הפעולה של ההורים איתנו, על ידי כך שיידעו יותר על המתרחש בפנימייה. אנו זקוקים לשיתוף הפעולה של ההורים עם הצוות על מנת שנוכל לטפל בילדים, ויום ההורים הוא הזדמנות מיוחדת לחיזוק הקשר איתם; להתבונן באינטראקציה שבין ההורים לילדים, דבר המאפשר לנו ללמוד מכך רבות.

ביום עצמו, לאורך כל היום היה איש צוות שהיה צמוד לילד ולהורה. הדבר אפשר בניית קשר אישי וקרוב יותר של הורה עם איש צוות והזדמנות לאיש צוות להתבונן יותר לעומק על הקשר בין כל הורה לילד.

שמחנו לראות שכל ההורים שהשתתפו ביום ההורים הגיעו בזמן ואירועי היום התנהלו כמתוכנן. ההורים שיתפו פעולה בצורה מקסימה והייתה אווירה טובה ונעימה לאורך כל היום.

לאחר התכנסות ודברי פתיחה, כל זוג, של הורה וילד, קישט כרית נוי עבור המיטה של הילד בפנימייה. זו הייתה פעילות יצירה משותפת טובה מאוד שאפשרה זמן איכות בין כל הורה לילד. בפעילות הבאה התקיים שיח על החששות והציפיות מהפנימייה. עלו כאן תכנים חשובים מאוד, תכנים שהיה חשוב שההורים יישמעו. לדוגמא , ילדה אחת כתבה שהיא חוששת שבחופשות ההורים יריבו ביניהם. הנושא הזה העלה הרבה חומר לעיבוד יחד איתי במפגשים האישיים עם ההורים ובמפגש השבועי של הילדה עם הפסיכולוגית.

היה יום משמעותי ביותר שמסמן עליית מדרגה בקשר עם ההורים, בעיבוד של החוויה כי הילד כבר לא בבית והידיעה כי הילד תחת ידיהם של צוות דואג ואוהב. זה היה משמעותי ביותר עבור ההורים להיפגש עם כל הצוות הישיר של הילדים וההורים אף אמרו בסוף היום כי הם רואים צוות אכפתי ואוהב ומדובר בצוות מיוחד במינו. לילדים הייתה זו מעין ברכת הדרך של ההורים, והמפגש המחבר בין ההורים לצוות ארגן והרגיע אותם.

הורים רבים התקשרו לאחר מכן ושיתפו כי היה זה להם יום מרגש מאוד, לראות את הילד שלהם רגוע, מחייך ומשתף פעולה עם המסגרת והכללים, חוויה שלרוב הינה בניגוד הגמור לחוויות קודמות בבתי ספר קודמים. הורים רבים יצאו בתחושה כי ילדם נמצא במקום טוב מגדל ומסייע.

* נכתב על ידי העובדת הסוציאלית של קבוצת פלא.