• מצפה 1 קרית יערים, הרי יהודה, 90840
  • 077-2023400
  • EN
  • FR
  • HE
  • הרי ירושלים מוסדות לטיפול פנימייתי (לשעבר מוסד בני-ברית)
  • מצפה 1 קרית יערים, הרי יהודה, 90840
  • 077-2023400
  • EN
  • FR
  • HE
  • הרי ירושלים מוסדות לטיפול פנימייתי (לשעבר מוסד בני-ברית)

ניוזלטר ינואר 2018

חדש בבית קמפר: חוג שדאות טיפולית

הטבע טומן בחובו פוטנציאל טיפולי עצום, עבור כל אדם, ועבור נוער בסיכון בפרט. לטבע עצמו, לצמחיה, לחיות הבר ולירוק בעיניים כוחות ריפוי שהם מעבר להבנתנו. טיפול בשטח הוא אמצעי לחקור רגשות קשים מזווית אחרת; באמצעים בלתי מילוליים. בכך עוקפים את המגננות המילוליות שנערים מרקע טראומטי משתמשים בהם לעתים קרובות ומאפשרים להם לגשת לנושאים כואבים בצורה אינטואיטיבית ופחות מאיימת. את הטיפול בשטח מפתחים ומלווים אנשי המקצוע המיומנים שלנו אשר תומכים בנערים בתהליכים שעוברים.

הפרויקט מורכב מפעילות שדאות פעם בשבוע, 4 טיולי יום ו-3 פעילויות במהלך השנה שבהם נשארים ללון בשטח. הפעילויות כוללות בין היתר הליכה וחקירה של הסביבה, לימוד על צמחי מאכל ומרפא, בישול-שטח, בנית מסתורים, קריאת מפה וניווט, הסוואה, וכן התנסות במיומנויות קדומות של הצתת אש או גילוף כלים. הפעילויות בנויות כסולם מאמצים - בכל שבוע סוחבים מעט יותר על הגב, הולכים מעט יותר, או לומדים מיומנות על בסיס מה שלמדנו במפגשים קודמים. תוך כדי הפעילות צפים הקשיים המוכרים של הנערים שלנו: קושי חברתי, חרדה, פחד מכישלון – הקבוצה עוצרת, מדברת, מבררת, ואז ממשיכים בדרך. הנערים מקבלים על עצמם תחומי אחריות שונים, כמו למצוא את הדרך חזרה, להוביל את הקבוצה, להדליק אש עם גפרור אחד, או לפתור בעצמם מריבה שהתפתחה ביניהם כשהמדריך רק מתבונן ומאפשר שיח.

ההיבט הטיפולי של התוכנית כולל את האלמנטים הבאים:

התמודדות עצמית: השקט והניתוק מהסביבה המוכרת מפגישים את הנערים עם עצמם באופן בלתי אמצעי. ללא יכולת לברוח אל המסכים, הנערים נאלצים לחוות את רגשותיהם ומחשבותיהם ולהתמודד איתן פנים אל פנים.

חוויות הצלחה וקיצון: הפעילות הפיזית המאומצת - הליכה, סחיבת משאות כבדים, הלכלוך, האתגרים הבלתי צפויים - כל אלו מביאים את הנערים לקצוות שלהם. צורך שביום-יום מקבל ביטוי דרך סיכון עצמי, אלכוהול, סמים, אלימות וכו' מקבל בשטח ביטוי עצמתי וחיובי של הצלחה.

קשר וחברות: הבילוי המשותף בחוץ, בחברת בני השווים אך בליווי של מדריך טיפולי, מאפשר הזדמנויות חברתיות ייחודיות. צבירת חוויות "קשות" יחד היא המפתח ליצירת קשרים חזקים בין בני אדם.

בתרחיש שבו הם חייבים להסתמך על הנחישות הפנימית שלהם להצליח, המשתתפים לעיתים קרובות מגלים שהם מוצפים בקשיים שהם חווים בחיי היום יום. בנוסף השילוב של הסביבה בחוץ יחד עם הצורך לעבוד בשיתוף פעולה עם הנערים האחרים ממזערת את האפשרות לברוח לדפוסים המוכרים של בריחה כגון הסתגרות, הימנעות מלקיחת אחריות, והרס עצמי ומסוכן. בקונטקסט זה הם יחוו לעיתים קרובות שינוי תפיסתי בהבנה שלהם, דבר המסייע לתהליך השיקום באופן ייחודי. התכנית מסייעת לנערים לחזק את יכולתם לקבל החלטות בהתלבטויות מוחשיות ובמצבים משתנים הנובעים מפעילות השטח המאתגרת. בהמשך הם יוכלו לעבד את הדברים ולהשליך אותם על מצבי חיים שונים ובכך לסייע ברכישת כישורי חיים שעליהם יוכלו להסתמך תוך כדי התקדמותם בשיקום.

פרויקט שנתי של בני המצווה

מדי שנה אנו משקיעים מאמצים רבים עם הרבה מסירות ואהבה כדי לחגוג עם הבנים והבנות שהגיעו לגיל מצוות את המעמד החשוב הזה. אנו מלווים את ילדי בר/בת המצווה במהלך השנה כולה – בני המצווה לומדים עם רב מיוחד המכין אותם לקראת העלייה לתורה ובסיום הלימוד עולים הילדים לתורה באירוע מרגש בבית הכנסת. העלייה לתורה מתפרסת אף היא לאורך השנה ובכל פעם עולים לתורה מספר ילדים שמגיעים לגיל בר מצווה באותה תקופה בשנה. כמו כן, יוצאים כל ילדי בר/בת המצווה ביחד עם קבוצתם לטיול של יום שלם לכבוד בר/בת המצווה הכולל ביקור בכותל.

במהלך השנה מכינים הילדים פרויקטים אישיים בליווי הצוות הישיר המלווה אותם כחלק מתהליך ההתבגרות אותו הם עוברים. בנוסף לפרויקט האישי, המותאם לכל ילד, הבנים שחוגגים בר מצווה משתתפים בפרויקט קבוצתי. מזה מספר שנים מגיעים הבנים לבקר את שכבת ג' בבית הספר האזורי אלון ומעבירים אצלם סדנה. בשנים הראשונות הם לימדו כיתה אחת בשכבת ג' להכין סבונים. שנה שעברה הפרויקט התרחב לכל ילדי השכבה ובמקום סבונים, לימדו הבנים את ילדי שכבת ג' זילוף על קפקייקס. כל פעם לימדו 4 בנים מ"הרי ירושלים" כיתה שלמה של ילדים מ"אלון" לזלף, בסך הכל כמאה ילדים. הבנים מעבירים את הסדנה בסבלנות ובמקצועיות וכולם נהנים מהחוויה.

חגיגת בר המצווה בבית הילדים

שנת בר/בת המצווה מגיעה לשיאה באירוע חגיגי ורב משתתפים שנערך לילדים. אנו עורכים אירוע נפרד לבני המצווה בחטיבה, לבנות המצווה בחטיבה ולקבוצה הבוגרת של החטיבה הצעירה. לכל אירוע מוזמנים ילדי המוסד והצוות וכן בני המשפחה של הילדים. לכבוד האירוע הילדים לובשים בגדים חגיגיים וחדשים. במהלך האירוע ישנה מצגת מיוחדת לכל ילד, משתפים בחוויות שעברו הילדים במהלך השנה, מראים ומספרים על הפרויקטים האישיים שהכינו הילדים וכמובן משתפים בחוויות העלייה לתורה והטיול שערכו. הילדים מקבלים גם מתנת בר/בת מצווה.

השבוע היו אלו 8 בנים מהחטיבה שחגגו את מסיבת בר המצווה. משפחות הילדים באו לאירוע החגיגי וכולם התרגשו מאוד- ההורים, הילדים והאחים. בנוסף למשפחות, הגיעו לחגוג עם הנערים כל אנשי הצוות שליוו את הילדים מאז כניסתם לבית הילדים. חדר האוכל הפך לאולם אירועים עם שולחנות מעוצבים, בלונים שקישטו את התקרה, בריסטול עם תמונה של הילד שנועד לאפשר לאורחים לכתוב לו ברכות ועוגת בר מצווה לכל ילד בהזמנה אישית.  האירוע היה חגיגי במיוחד תודות לטוב ליבם של אנשים שתרמו ברוחב לב את כל האוכל, הקינוחים, העוגות המעוצבות והממתקים: מלון סי הוטל נווה אילן תרם את ארוחת הערב, קייטרינג אספרגוס ומאפיית שיפון שער בנימין תרמו קינוחים, עוגות ועוגיות. קבוצה מדהימה של אנשים מראש העין אפתה וקישטה לכל נער את עוגת בר המצווה שלו לפי בחירתו האישית ובנוסף תרמו שפע של דברים: ממתקים, עוגות, עוגיות ומתנות לכל ילד. בנוסף הם הפתיעו עם ברכה מיוחדת לבני המצווה מבן-אל תבורי. כל נער קיבל גם שעון במתנה, תרומה של האחים בר-נוי.

בית הילדים הוא כמו בית ומשפחה לילדים ולכן אנו רואים חשיבות רבה בציון מאורע משמעותי זה בחיי הילד. עבור חלק מהילדים זו חגיגת בר המצווה היחידה, שכן לחלק מהמשפחות של הילדים אין אפשרות לחגוג ולחלק מהילדים אין עורף משפחתי כלל ואין מי שיחגוג להם. אנו רואים חשיבות רבה בקיום פרויקט שמאפשר לילדים 'שלנו' לחגוג את הגיעם למצוות באופן מכובד וכחוויה חיובית שתעצב אותם ותלווה אותם כל ימי חייהם.

סמינר החורף הראשון

הצלחה רבה לסמינר החורף הראשון של "הרי ירושלים" בנושא "למידה והעמקה בעקרונות הטיפול במרחב החיים". בסמינר השתתפו מעל 70 מדריכים, מורים, אימהות בית, רכזי מועדונית וכל מי שעובד ישירות עם ילדים, נערים ונערות במסגרות פנימייתיות, אשפוזיות או כל מערכת טיפולית אחרת בקהילה. כמו סמינר הסתיו, גם כאן, בקבוצות לימוד קטנות של שעה וחצי בהנחיית זוג מנהלים בכירים מפנימיות טיפוליות שונות, נחשפו המשתתפים למקרה טיפולי המאתגר את אחד מהמשתתפים. הקבוצה דנה במקרה והמשתתפים האלו תובנות ורעיונות בהובלתם של המנחים. כל באי הסמינר השתתפו בשלושה מפגשים כאלה ובסופם התכנסו כולם לשמוע הרצאה מרתקת בנושא "לידה שניה – הטיפול הפנימייתי כמפתח את העצמי" של ד"ר יחזקאל כהן. ד"ר כהן פיתח ויישם את תכנית הטיפול הייחודית והיעילה עבור ילדים הסובלים מהפרעות רגשיות קשות, "הטיפול במרחב החיים", תכנית שהפכה מודל לחיקוי במסגרות דומות בארץ ובחו"ל.

דגש על צוות המטבח בבית הילדים

בית הילדים כשמו כן הוא; בית לילדים שתחת חסותנו. הילדים מבלים כאן בין 4 ל-7 שנים ואנחנו דואגים לספק להם סביבה ביתית יציבה ומוגנת, בה הם ישנים, אוכלים ולומדים.

לצוות המטבח בבית הילדים יש תפקיד חשוב במיוחד. שבעה אנשי הצוות עובדים באהבה רבה ובנתינה אינסופית כדי לספק לילדים ולצוות ארוחות טעימות ומגוונות, כך שאף ילד לא יסתובב רעב בפנימייה. תפריט הארוחות עשיר מאוד והכל מוכן ממצרכים טריים כדי לספק לילדים ארוחות בריאות ומזינות. הטבחים דוד ורן מתחשבים בצרכים של כולם; אם יש ילד אלרגני, דואגים לאוכל מיוחד בשבילו, אם יש ילד צמחוני, דואגים לו למנה צמחונית ועוד.

צוות המטבח מכיר כל ילד וילדה אישית. הילדים מרגישים כמו בבית  ונכנסים  למטבח באופן חופשי לשאול מה אוכלים וצוות המטבח עונה לשאלותיהם בשמחה רבה. לפעמים יש ילדים שמתקשים להישאר בשיעור בבית הספר מסיבה זו או אחרת וצוות המטבח מזמין את אותו הילד לבוא ולעזור במטבח וכך עוזרים לו להירגע. הילדים עוזרים לערוך את השולחנות, לשטוף כלים ועוד. כמעט בכל יום שישי מתקיימת בחדר האוכל פעילות אפייה. הילדים נכנסים לחדר האוכל במסגרת בית הספר ומכינים כל פעם מאכל אחר שנכנס לאפייה בתנורי המטבח. צוות המטבח מלווה את פעילות האפייה ועוזר כשצריך. בנוסף לארוחות הקבועות ביום, צוות המטבח דואג לתפריטים מיוחדים בחגים ובאירועים מיוחדים כמו ימי הורים שבהם היחידות מארחות את משפחותיהם לארוחה בפנימייה. חדר האוכל מקבל מראה וצורה אחרת בהתאם לאירוע המיוחד. בימי ההולדת הטבחים מכינים לכל ילד עוגה לפי בקשתו, בצורה מיוחדת, בטעם מיוחד... הכל כדי שהילד ירגיש מיוחד ביום הולדתו.

צוות המטבח הוא נדבך הכרחי ומשמעותי בתפעול של בית הילדים. הצוות עובד במסירות רבה וכל אחד מהם נותן מעל ומעבר כדי שכל ילדה וילד יקבל את כל מה שהוא זקוק לו במרכיב הבסיסי בטיפול שלו, הזנה נכונה.