התכניות המתמשכות שלנו

התכניות המתמשכות שלנו

תהליך השיקום של הילדים שמגיעים אלינו מבוסס על תכנית הטיפול הייחודית שלנו, "הטיפול במרחב החיים", אשר נסמכת על הגישה הדינאמית בפסיכולוגיה, ועל ארבעה עקרונות בסיסיים:

  • תוכנית טיפולית ארוכת טווח (4-6 שנים)
  • בניית מערכת יחסים ארוכת טווח בין הילד לבין הצוות המטפל בו
  • מעורבות משפחת הילד בתהליך הטיפולי
  • הדרכה צמודה לכל חבר/ת צוות מתוך הבנת החשיבות של תמיכה אישית לצד התפתחות מקצועית.

שיטה טיפולית זו היא שמייחדת אותנו ממסגרות טיפול פנימייתיות אחרות לילדים בסיכון.

חוגים ופעילויות טיפוליות אלטרנטיביות

תכנית זו מציעה מגוון חוגים ופעילויות טיפוליות לילדי החטיבה הבוגרת, בגילאי 12-15, כגון טיפול ואילוף כלבים, שחייה, צילום, בישול, כדורסל, כדורגל ועוד. פעילויות חיצוניות אלו מסייעות לתהליך הטיפולי בכך שהן מאפשרות לילד/ה לבטא עצמו באופן לא מילולי, נותנות הזדמנות לעסוק בתחומים שקרובים לליבו של כל ילד ואף להצטיין בהם.

טיפולים אלטרנטיביים לילדים כוללים תרפיה באמנות, תרפיה במוזיקה, תרפיה במלאכת יד, ביבליותרפיה וטיפול בעזרת בעלי חיים. טיפולים אלטרנטיביים אלו מאפשרים לילדים לבטא תחושות ורגשות קשים בצורה אינטואיטיבית, לא מילולית.

מדריכים ערים בלילה

מדריכי הלילה שלנו נמצאים עם הילדים בביתן לכל אורך הלילה, מסיירים, מפקחים ומטפלים בכל בעיה שמתעוררת במהלכו. כמו ילדים רבים, גם אלו בקמפוס שלנו מתקשים לפעמים לישון או מתעוררים באמצע הלילה. עם זאת, בשל הטראומה שרובם נושאים עמם, ומצבם הפסיכולוגי השברירי, הם סובלים יותר מאשר ילדים רגילים מסיוטים, הרטבת לילה והפרעות שינה. חלקם עברו פגיעה מינית, ולמרבה הצער יש מקרים בהם הם מחקים התנהגויות בלתי הולמות במהלך הלילה. אנו מקפידים שלכל אחת משמונה היחידות שלנו יהיה מדריך/ת לילה צמוד/ה, בעל/ת הכשרה מיוחדת להתמודדות ומניעת מצבים אלו.

קבוצת חופשה

למרבה הצער, לכשליש מהילדים בטיפולנו אין בית או משפחה יציבה ובטוחה אליה ניתן לצאת במהלך חופשות ובסופי שבוע. כדי להבטיח את שלומם, בית הילדים שלנו פועל 365 ימים בשנה ומשקיע מחשבה ומאמצים רבים בכדי לספק לילדים חוויות מהנות וחיובית בקמפוס, בשעה שחבריהם יוצאים הביתה. קבוצות חופשה כוללות תמיכה טיפולית נוספת עפ"י הצורך, ומגוון פעילויות פנאי הן בקמפוס ומחוצה לו.

בר/בת מצווה

מדי שנה כ-20 נערים ונערות שהגיעו למצוות חוגגים את בר/בת המצווה שלהם בבית הילדים. עבור חלקם זהו האירוע היחיד שמציין את המאורע והם מחכים לו בציפייה גדולה. הפרויקט, שנמשך לאורך שנה שלמה, כולל הכנה לעלייה לתורה וקריאת הפרשה, רכישת בגדים חדשים, ארוחה חגיגית בהשתתפות המשפחה (במידת האפשר) ואורחים, מסיבה שמחה וברכות יחד עם הילדים והצוות.

bar mizva

כישורי חיים

מטרת תכנית כישורי חיים היא ללמד ולהעניק לנערים והנערות שבטיפולנו את המיומנויות הבסיסיות הנדרשות לחיים עצמאיים על מנת שעם סיום לימודיהם יוכלו להשתלב בחברה ביתר קלות. מיומנויות אלו כוללות היגיינה אישית, הגנה עצמית ובישול בסיסי. ילדים גדולים יותר, בחטיבה הבוגרת, נחשפים גם לניהול חשבון בנק, קניות במכולת ובחנויות ונסיעה בתחבורה ציבורית.

חינוך למיניות בריאה

בשל הפגיעות שהילדים שבטיפולנו עברו בשנות חייהם הראשונות, רבים מהם נמצאים בסיכון גבוה יותר להיות מעורבים באירועים של פגיעה מינית, בין אם כקורבנות ובין אם כפוגעים. התוכנית שפיתחנו מערבת מטפלים, מורים, עובדים סוציאליים ופסיכולוגים, העוברים הכשרה ממוקדת בנושא, ופועלים כצוות אינטגרטיבי בטיפול בילדים, תוך שימוש בגישות ושיטות תיאורטיות שונות.

תוכנית העצמה לנערות צעירות

מטרת התכנית, המיועדת באופן מיוחד לנערות המתבגרות, היא לעודד את הנערות לחולל שינוי בשלושה תחומים עיקריים: שליטה, קשר ומשמעות, ובכך להתקדם בהתמודדות עם האירועים הטראומטיים של ילדותן. התכנית כוללת טיפול פסיכולוגי אישי וקבוצתי, פעילות גופנית בדגש על דימוי גוף ודימוי עצמי, וחניכה צמודה מצד הצוות הטיפולי בסוגיות שמעסיקות נערות צעירות.

בית הילדים הרי ירושלים - הילדים
דילוג לתוכן