התפיסה הטיפולית

הטיפול במרחב החיים

שיטת הטיפול הייחודית שלנו, "הטיפול במרחב החיים", אשר פותחה לאורך עשרות שנים במוסדות "הרי ירושלים" (בני ברית), נותנת מענה לצרכים של ילדים ונוער בסיכון התפתחותי, המגיעים אלינו על רקע פגיעה נפשית-רגשית קשה שחוו בשנות חייהם הראשונות.

שיטה זו כוללת תכנית טיפולית ארוכת טווח בגישה פסיכודינאמית, השמה דגש על יצירת קשר בינאישי קרוב בין הילד לבין הצוות המטפל בו, מעורבות ושילוב זהיר של משפחת הילד בתהליך השיקום, ומתן הכשרה וליווי צמוד לצוות המטפל.

בבסיס השיטה עומדת התפיסה כי המרחב הפנימייתי כולו הוא מרחב טיפולי, וכל ההתרחשויות ומצבי החיים בהם מעורבים הילדים בחיי היום יום (כמו אוכל, מקלחות, משחק משותף ועוד) הם חומר לעבודה בתהליך הטיפולי שהם עוברים בשנות שהותם בבית הילדים. לזה נוספות שעות פסיכותרפיה פרטנית וכן תראפיות אלטרנטיביות מגוונות, המותאמות באופן אישי לצרכים של כל ילד, החל מאמנות, מוסיקה ויצירה, ועד טיפול בבעלי חיים ופעילויות ספורט שונות.

עקרונות "הטיפול במרחב החיים":

תכנית טיפולית ארוכת טווח 

ילדים זקוקים לסביבה מטפחת ומזינה כדי להוציא מהכח אל הפועל את הפוטנציאל הטמון בהם. נדרשת עבודה טיפולית מעמיקה כדי לאפשר להם להתמודד עם הפגיעות ההתפתחותיות באמצעות קשר עם דמויות מיטיבות. בניית האמון בדמויות אלה הוא תהליך ממושך שלוקח זמן. על כן, הטיפול בילדים שמגיעים אלינו הוא תהליך ארוך הנמשך לפחות ארבע שנים, ובחלק מהמקרים גם שש או שבע שנים.

בבית הילדים מאפשרים לילדים סביבה בריאה ויציבה פיזית ורגשית המשמשת בסיס ומסגרת לתכנית הטיפול בהם. במהלך התקופה בבית הילדים כל היבט ביומו של הילד מתוכנן בקפידה על מנת לספק לו את העקביות והיציבות שהיו חסרים לו בשנותיו המוקדמות. במקביל, הקשר עם אנשי הצוות המטפלים בו נבנים בתהליך עדין ואיטי, אשר נדרש לו זמן ואורך רוח.

הצוות הטיפולי עוטף כל ילד תוך ניסיון לראות מעבר לסימפטום – לפענח את הצורך שלו ולהבין מה עומד מאחורי ההתנהגות של הילד, בין אם הוא מכה ומשתולל, או מנגד מסתגר, משתתק ונעלם. השאיפה היא לבנות תכנית טיפולית אישית בהתאם לצרכים של הילד בתוך סביבה מוגנת ומחזיקה.

 

בניית קשר בינאישי בין הילד לאנשי הצוות המטפלים בו 

הגישה הטיפולית ב"הרי ירושלים" מבוססת על טיפוח אינטראקציה אינטנסיבית של אחד על אחד בין הילד לאנשי הצוות המטפלים בו במטרה לפתח קשרים ארוכי טווח המבוססים על אמון והבנת עולמו הפנימי של הילד. אותו צוות מסור של מורים, מדריכים, פסיכולוג.ית, עובד.ת סוציאלי.ת ורכז.ת מלווים את קבוצת הילדים מרגע קליטת הקבוצה ועד סוף שהות הקבוצה במוסד. הצוות נפגש בקביעות בכדי לדון בכל ילד, להעריך את התקדמותו לחשוב ולתכנן יחד כל צעד טיפולי בתהליך השיקום שלו.

התהליך הטיפולי שמבוסס על יצירת קשר בינאישי מיטיב בין הילד לבין הדמויות המטפלות בו, מהווה תיקון לקשרים הפוגעניים וההרסניים שליוו את הילד בשנותיו הראשונות, ושאותם הוא מכיר.

 

מעורבות המשפחה בתהליך הטיפולי 

הסיוע הפסיכולוגי והתמיכה הכוללת שהמשפחות מקבלות ב"הרי ירושלים" הם חלק בלתי נפרד מתכנית הטיפול של הילד. הורים מבקרים את ילדיהם על בסיס קבוע ומשתתפים במפגשים שבועיים עם העובד/ת הסוציאלי של הקבוצה. אנו מציעים להורים תהליך שבו הם יכולים לקבל עזרה בנושא ההורות. אנו עוזרים להם לעבוד על מערכת היחסים בתוך המשפחה, עוזרים להם לפתח את התקשורת והאמצעים הדרושים בכדי להתקרב לילד, ומאפשרים להם להתמודד עם מציאות נתונה. ההורה מוצא אוזן קשבת, מרחב בטוח ולא שיפוטי וקבלה, לצד הדרכה ועזרה בהתמודדות עם רגשות כואבים ומאיימים.

שאיפתנו היא כי המשפחה תהיה חלק מהתהליך הטיפולי הכולל של הילד, אשר בסופו תתאפשר, ככל הניתן, חזרתו אליה.

 

מטפלים במטפלים –  הכשרת הצוות

המפתח לשיקום המוצלח של הילדים טמון ביציבות ובעקביות של המבוגרים הסובבים אותם, אשר יוצרים רשת תמיכה משמעותית ומקיפה. בשל הקושי והאינטסיביות של העבודה עם הילדים נדרשת תמיכה והכשרה מקצועית צמודה לאנשי הצוות. תמיכה זו היא שמאפשרת את ההתמודדות וההתמדה של אנשי הצוות לתקופת זמן משמעותית, ומפחיתה תחלופה של אנשי צוות שמשמעותה פגיעה בתהליכי השיקום של הילדים.

תכנית התמיכה וההדרכה של הצוות שלנו, שפותחה במשך השנים, כוללת: מפגשי ייעוץ אישיים ופיקוח של חברי צוות (מטפלים, מדריכים, מורים לחינוך מיוחד) על ידי צוות בכיר; הוראה קבוצתית של עובדים סוציאליים ופסיכולוגים, על ידי פסיכולוגים קליניים בכירים ועו"סים קליניים בכירים; כנסים וימי עיון העוסקים בטיפול בילדים וסמינרים בנושאים תיאורטיים וקליניים. אנשי מקצוע מהארץ ומחו"ל מבקרים לעתים קרובות בקמפוס "הרי ירושלים" כדי ללמוד ולראות מקרוב את יישום תכנית ההכשרה הייחודית שלנו.

דילוג לתוכן