• מצפה 1 קרית יערים, הרי יהודה, 90840
  • 077-2023400
  • EN
  • FR
  • HE
  • "הרי ירושלים" מוסדות לטיפול פנימייתי (לשעבר מוסד בני-ברית)
  • מצפה 1 קרית יערים, הרי יהודה, 90840
  • 077-2023400
  • EN
  • FR
  • HE
  • "הרי ירושלים" מוסדות לטיפול פנימייתי (לשעבר מוסד בני-ברית)

ניוזלטר מאי 2017

טקסי יום השואה ויום הזיכרון

חטיבת הביניים הייתה אחראית על טקסי יום השואה ויום הזיכרון. בשני הטקסים הנערים והנערות שהנחו את הטקס כיבדו את המעמד וביצעו את תפקידם בגאווה. שאר ילדי המוסד ישבו בקהל בשקט, בהקשבה וברצינות רבה. בטקס המרגש ליום השואה שהיה בסימן "ספורטאים יהודים בשואה" התלמידים סיפרו את סיפורם מלאי הגבורה של השחיין אלפרד נקש, המתאגרפים שלמה ארוך וויקטור “יאנג” פרץ והמתעמלת אגנס קלטי. בנוסף המקהלה ביצעה את השיר "כשהלב בוכה" וקבוצת המחול הופיעה בריקוד עצמתי לשיר "לראות את האור".

טקס יום הזיכרון היה בסימן 50 שנה למלחמת ששת הימים והתלמידים דיברו על שלושת המערכות במלחמה והשמיעו את השיר "גבעת התחמושת". בביצוע מרגש שרה מקהלת בית הספר את השירים "מי שחלם לו" ו"פרחים בקנה". כחלק מההכנות לטקס ערכו תלמידי חטיבת הביניים סיור בגבעתת  התחמושת.

פסח בבית הילדים

חופשת חג הפסח הייתה גדושה בכל טוב עבור ילדי "קבוצת החופשה" שנשארו מאחור בזמן שבני קבוצתם נסעו הביתה. כמו בכל חופשה, אנו משקיעים מחשבה ומאמצים רבים ליצור חוויה מחבקת עבור כל ילדי "קבוצת החופשה". הילדים ביקרו בגן חיות התנכ"י, במיני ישראל (תרומת מלון סי הוטל נווה אילן) ובשמורת עין חמד.

באחד מימי החופשה נסעו הילדים להחלקה על הקרח בחולון תרומת חברת Perion. עובדי החברה החליקו יחד עם הילדים וכולם התגברו יחד על הפחדים שלהם. חברת Perion אירחה בחום ואהבה את הקבוצה במשרדיה שם הילדים הסתובבו ושיחקו במשחקים שקנו במיוחד עבורם.


ביום אחר נסעה הקבוצה לבאולינג יחד עם נציגים מחברת ה.ב איכות ויזמות, שתרמה את הפעילות. כולם נהנו מאוד מהבאולינג ומפעילות הדגמת ציוד כיבוי האש בהנחייתו של שגיב מהחברה. הילדים התנסו בתפעול מטפי אש גדולים והסתובבו עם ציוד כבאים.

באחת השבתות ביקרו הילדים בחוות אלאדין יחד עם אנשי לשכת "אור" ולשכת "צבר" של בני ברית. כולם נהנו מאוד מהביקור, מהחוויה החינוכית ומהמפגש החוזר עם אנשי בני ברית שתרמו את יום הכיף.

כבר מספר שנים מספק מלון סי הוטל בנווה אילן מזון כשר לפסח לאורך כל ימי החג וחול המועד ובכך חוסך מצוות המטבח בבית הילדים את תהליך הכשרת מטבח המוסד לפסח. תרומה זו משמעותית ביותר ומקלה מאוד על צוות המטבח. בנוסף, כמדי חופשה, ילדי קבוצת החופשה מוזמנים ליום כיף במלון בו הם נהנים במתחם הילדים ממשחקי מחשב, מגלשת מים, סרטים וכו' ומארוחת צהריים טעימה בחדר האוכל של המלון. כל חופשה מחכים ילדי קבוצת החופשה בקוצר רוח לביקור במלון. תודה רבה לצוות מלון סי הוטל על הכל, על הרצון הטוב האינסופי, ההקשבה וההיענות לכל בקשה שלנו.

 

שיתוף פעולה עם בית ספר אלון

זה מספר שנים ישנו שיתוף פעולה מיוחד בין בית הספר ב "הרי ירושלים" לבין בית הספר אלון שהוא בית הספר האזורי בקריית ענבים. כל שנה ילדי החטיבה  שלנו שחוגגים בר-מצווה מגיעים לשכבת ג' בבית ספר אלון ומעבירים אצלם סדנה. בשנים הראשונות הם לימדו כיתה אחת בשכבת ג' להכין סבונים. השנה את סדנת הסבונים החליפה סדנת זילוף על קפקייק וילדי בר המצווה לימדו את כל שכבת ג' (כמאה ילדים) לזלף.

בעקבות ההצלחה של הסדנאות ביקשה הרכזת החברתית של בית ספר אלון לקיים פעילות בבית ספרנו שאותה יעבירו ילדי שכבת ו' שלהם כחלק מפרויקט שנת הבר/ת מצווה שלהם. כל שנה מגיעה שכבת ו' ליום פעילות עם החטיבה הצעירה. בשנים קודמות הילדים עשו ביחד פעילות הקשורה בפסח והשנה הגיעו לקראת פורים לסדנת הכנת ליצנים משקיות שאחריה שיחקו ביחד. הפעילות הייתה מוצלחת מאוד וילדי כיתת ו' השתלבו יפה מאוד בין ילדי החטיבה הצעירה. הילדים יצרו יחד, הפגינו כישרונות ציור ויצירה, דיברו ביניהם כאילו הם מכירים כבר שנים. פעילויות מסוג זהה חשובים כל כך לילדים שלנו, תורמים לבניית הביטחון העצמי שלהם ומאפשרים להם לבלות עם ילדים נורמטיביים.

שיתוף הפעולה המוצלח עם בית ספר אלון הוליד גם פרויקט מיוחד במינו שבו, בנוסף לפעילויות של הילדים בבתי הספר השונים, מגיעים המורים מבית ספר אלון ליום פעילות עם קבוצת החופשה בחופשת הפסח. המורים המסורים מגיעים ביום החופשי שלהם כדי לשמח את ילדי קבוצת החופשה.

בנוסף לפרויקטים שהוזכרו, השנה הכינו ילדי שכבת ג' בבית הספר אלון ברכות שנה טובה אישיות לכל ילד בבית הילדים בתחילת השנה וכמדי שנה בפורים, כל ילדי בית ספר אלון הכינו משלוחי מנות לכל ילדי הפנימייה. השנה נציגי בית ספר אלון מכיתה ה' הגיעו לחלק אותם בבית הילדים.

אנחנו מברכים על הקשר המצוין שנוצר עם הצוות והילדים בבית ספר אלון ומקווים לעוד שנים רבות של שיתוף פעולה ונתינה הדדית.

 

 

סיפורי בוגרים - מטיפול באמצעות כלבים ליחידת עוקץ

במעון לנערים "בית קמפר" הנערים משתתפים בחוגים טיפוליים בשעות הצהריים, ביניהם טיפול באמצעות כלבים. השימוש באמצעים לא מילוליים בטיפול בכלב עוזר לפתח פתיחות רגשית, יכולת ביטוי עצמי ורכישת מיומנויות חברתיות ומועיל מאוד בשינוי התנהגותי. הטיפול באמצעות כלבים הוכיח את עצמו ביעילותו להפחתת החרדות, הפחדים והאגרסיות של הנערים. כמו כן הוא משפיע בצורה חיובית על הלימודים שלהם ועל הכישורים החברתיים שלהם ובכך משפר את סיכוייהם להתגבר על החסרונות שלהם, להשתלב בחברה הישראלית הנורמטיבית ולהמשיך לחיות חיים מתפקדים. 

לאחרונה הגיע לביקור בוגר המעון רועי (שם בדוי)  במדי צה"ל יחד עם הכלב שמלווה אותו ביחידת הכלבנים "עוקץ". רועי הגיע ל"בית קמפר" בגיל 14 אחרי 4 שנים בחטיבה בבית הילדים "הרי ירושלים". במסגרת שהותו ב"בית קמפר" למד בבית ספר נורמטיבי והשתתף בחוגים שונים, ביניהן טיפול באמצעות כלבים. רועי הצטרף לקבוצת כלבנות טיפולית רק  לאחר מספר שיחות עם מנהל המעון, בהן הבטיח שזה הדבר שיעזור לו לעשות קפיצת מדרגה בחייו, תוך חשיבה איך יתמודד עם התסכולים השונים בקבוצה עד שישתלב בה. הוא השתתף  בעקביות בקבוצה של הכלבנות במשך שלוש שנים ברציפות, שבמסגרתה השתתף בקורסי אילוף וסיים עם תעודות. הכלבייה הפכה לבית השני שלו. רועי מתאר את השהות בכלבייה כמקום... "שמקבל אותך בדיוק כפי שאתה, בלי פוזות וללא שיפוטיות על דברים שעשית בעבר ובידיעה שהכלבים והצוות שמחים לקראתך בכל פעם שאתה מגיע". גם בשבתות ובחגים היה מגיע רועי לכלבייה. לראשונה בחייו הוא מצא תחום שמעניין אותו ושהוא טוב בו. 

בסוף שהותו במעון הוא נלחם להתגייס לצבא ובזכות הידע והתעודות שרכש הדרך ל"עוקץ" הייתה קצרה. היום הוא חייל תורם למדינה ונמצא בצד הנותן, החזק, היכול והמסוגל.  במקביל רועי הפך להיות חלק בלתי נפרד ממשפחת הכלבייה. 

דגש על התערבות טיפולית מונעת (הט"ם)

ילד במצוקה זקוק לעזרה. איזה סוג של עזרה וכיצד היא ניתנת משפיעה ומכריעה האם הילד יתאושש מן המצוקה או שמא תיגרם התדרדרות במצבו. התערבות טיפולית מונעת (הט"ם) היא מודל למניעת משבר ולהתערבות בזמן משבר שנועדה להנחות את הצוות שלנו כיצד לעזור לילדים ללמוד דרכים מועילות להתמודדות עם המשבר. היכולת של הארגון כולו להגיב ביעילות לילדים במצבי משבר קריטית לא רק בהקמת סביבה בטוחה, אלא גם סביבה שמקדמת צמיחה והתפתחות. הכישורים, הידע ושיקול הדעת המקצועי של אנשי הצוות במענה למשברים הם גורמים קריטיים בסיוע לילדים ללמוד דרכים מועילות והסתגלותיות להתמודדות עם תסכול, כישלון, כעס, דחייה, כאב ודיכאון.

מטרת שיטת ההט"ם לספק מודל להתערבות בזמן משבר שתסייע לחברי הצוות ב: מניעת משבר, מניעת הסלמה במשברים פוטנציאליים, ניהול יעיל של משברים חריפים, הפחתת פגיעה פוטנציאלית ופגיעה ממשית בילדים ובצוות, למידת דרכים בונות להתמודדות עם מצבים מלחיצים, ופיתוח מעגל למידה בתוך הארגון.

תכנית ההט"ם נכנסה לפנימייה לפני כ-14 שנה והתיישבה עקב לצד אגודל עם התפיסה הטיפולית של "הרי ירושלים" ועזרה להפוך את התפיסה ליותר ברורה ומובנת לאנשי הצוות. באמצעות הט"ם אנשי הטיפול שלנו לומדים על דרכים לזהות משברים וקשיים אצל הילדים. לומדים להכיר את קו הבסיס של כל ילד וכך יודעים מה יותר קשה לו, מה "מפוצץ" אותו. 

בבסיס התפיסה עומד "אני ואתה" כאשר אני זה המטפל ואתה זה הילד. הטיפול מתבסס על 4 שאלות שהמטפל שואל את עצמו כאשר הוא ניגש לילד: 
1. מה אני מרגיש? מה עובר עליי? 
2. מה קורה לילד? מה עובר עליו?
3. מה בסביבה משפיע על הילד?
4. מה הדבר שהכי טוב לעשות כלפי הילד בהתחשב בתשובות לשלושת השאלות הקודמות? 

התפקיד של המטפל לעזור לילד להתמודד עם המשבר מבחינה רגשית, והמטפל משמש כווסת של הילד.

בעקבות האינטנסיביות של שיטת ההתערבות ומכיוון שלרוב יש לה גם מרכיב פיזי, חובה על המטפלים הישירים של הילדים - המדריכים, המורים והרכזים לעבור הכשרה לשימוש בהט"ם בקורס הסמכה שמתקיים ב"הרי ירושלים" ואורך 4 ימים. בקורס לומדים את התיאוריה, הדברים הפרקטיים שקשורים בהט"ם ולומדים את סוגי האחיזות כאשר המטרה באחיזה לתפוס את הילד בצורה שהכי פחות תיפגע בו. בנוסף לקורס, על הצוות לעבור ריענון פעם בשנה. רק איש צוות שעבר הכשרת הט"ם רשאי להשתמש בהט"ם בזמן משבר.