• מצפה 1 קרית יערים, הרי יהודה, 90840
  • EN
  • FR
  • HE
  • הרי ירושלים מוסדות לטיפול פנימייתי (לשעבר מוסד בני-ברית)
  • מצפה 1 קרית יערים, הרי יהודה, 90840
  • 077-2023400
  • EN
  • FR
  • HE
  • הרי ירושלים מוסדות לטיפול פנימייתי (לשעבר מוסד בני-ברית)

ניוזלטר דצמבר 2017

טיולי פתיחת שנה

בחודשים הראשונים של שנת הלימודים כל קבוצה יוצאת לטיול שנתי מגבש לרגל פתיחת השנה. הטיולים הם הזדמנות נפלאה עבור הילדים והצוות לחזק את הקשר לאחר חופשת הקיץ הארוכה. השנה כמחצית מהקבוצות בחרו לטייל בעינות צוקים שליד ים המלח. עינות צוקים הוא יעד מצוין לטיול מכיוון שיש שם הרבה בריכות שחייה ושכשוך בין עצים ושולחנות פיקניק ומקום מצוין לגיבוש של הילדים והצוות. קבוצת אלה טיילה שם לפני מספר שבועות והינה סיכום של הטיול מאת אחת המורות:

"ביום שלישי יצאנו מהפנימייה לשמורת "עינות צוקים". בדרך שמענו שירים שאותם בחרנו בעוד מועד ושיחקנו משחק משעשע של בינגו. הגענו לשמורה שם אכלנו ביחד ארוחת עשר וקיבלנו חוברות שבהן היו משימות על השמורה. הכרנו את צבי שהדריך אותנו ב"שמורה החבויה" שם הסביר לנו על הצמחים ועל בעלי החיים בשמורה. הלכנו ליד אגם של מים מתוקים והגענו למקום שבו ראינו את ים המלח מרחוק. כשיצאנו מ"השמורה החבויה" הגענו לברכות של עין פשחה שם שחינו הרבה, אכלנו ארוחת צהריים, קינחנו בארטיקים וחזרנו לפנימייה. הטיול היה מצוין. כולנו נהנינו מאוד בטיול, בבריכות ובכלל מההזדמנות לצאת קצת מהשגרה."

חוגים בשעות אחר הצהריים

הילדים תחת חסותנו מציגים לעיתים קרובות מגוון של תסמינים קשים, בניהם חרדה, זעם, חוסר אמון במבוגרים והתנהגות הרסנית או אלימה. לכן אנחנו לא מסתפקים רק בטיפול הקונבנציונלי ומספקים להם טיפולים אלטרנטיביים שמאפשרים להם לחקור את הרגשות הקשים באופן אינטואיטיבי ולא מילולי. רבים מהטיפולים האלה מוצעים בשעות אחר הצהריים כחוגים בשעות הפנאי, בנוסף למשחק החופשי.

הילדים בוחרים ממבחר חוגים, חלקם ניתנים בהתנדבות או בתרומה. ישנם ילדים שמשתתפים בחוגי טיפול בכלבים או בטיפול במוזיקה דרך נגינה על גיטרה. ילדים אחרים נוסעים לחוג כדורגל טיפולי או לחוג צילום טיפולי. כמו בשנים קודמות, גם השנה מתנדבים יקרים מ- Love 153 International מקיימים אצלנו חוג טאקוונדו וחוג תפירה. משתתפי חוג הטאקוונדו מקבלים מדי טאקוונדו מיוחדים וילדי חוג התפירה לומדים לתפור על מכונות תפירה, תרומת Love 153 International.

השנה נפתח אצלנו חוג טיפולי חדש, חוג כדורסל. נערי החטיבה משתתפים בחוג שמעבירה מחלקת הנוער של הפועל ירושלים בשיתוף עם בנק ירושלים. הנערים ממש מתרגשים ומצפים לחוג במיוחד לאור העובדה שהם מתאמנים עם מדים אישיים של הפועל ירושלים וכל נער קיבל כדורסל ותיק אימונים של הפועל.

מעבר לצד הטיפולי של החוגים, חשוב לנו לספק לילדים פעילות מעשירה ונורמטיבית ככל שניתן, בדומה לילדים אחרים בני גילם. ההשתתפות בחוגים מספקת לילדים תחושה של שליטה והישגיות. הילדים מקבלים כלים להתמודדות עם מצבים מאתגרים, מפתחים ביטחון ביכולתם לעצב את החוויות שלהם ולומדים לסמוך על אחרים. מיומנויות אלה יסייעו להם כשישתלבו מחדש בחברה הנורמטיבית ויתחילו לבנות חיים משלהם.

בוגרי "הרי ירושלים"

במהלך 70 השנים האחרונות, אחוז גדול מהבוגרים של בית הילדים ו"בית קמפר" המשיך למעגל החיים הנורמטיבי בחברה הישראלית אם זה בשרות צבאי, לימודים או עבודה. הבוגרים תמיד זוכרים את המסירות, הסבלנות, הטיפול והאהבה שסייעו בהפיכת הסיוטים שלהם לחלומות ונתנו להם את הכלים להתעלות על ההתחלות הקשות שהיו להם. יש כאלה ששומרים על קשר ובאים לבקר מדי פעם. דוגמה לזה ראינו לאחרונה כשבוגר של "בית קמפר" הגיע לביקור במעון לקראת גיוסו לפלוגת סער במחווה אלון. מ' היה בבית קמפר 4 שנים במהלכן עבר תהליך משמעותי שהכין אותו לקראת גיוסו לצבא. בשנתיים האחרונות במעון התנדב מ' בעזרה לניצולי שואה. הוא היה מבקר ניצולת שואה לפחות פעם אחת בשבוע ומארח לה חברה. הוא היה מביא לה אוכל מהמעון וביחד היו יושבים לאכול ומדברים על החיים. בעזרת הטיפול שקיבל במעון, היו למ' הכלים כדי ליצור מערכת יחסים מיוחדת עם ניצולת השואה. מ' עתיד להתגייס לפלוגת סער אשר עוזרת לחיילים בהתמודדות עם המערכת הצבאית ומאפשרת להם מסגרת תומכת ומכוונת, המעודדת אותם לשירות משמעותי בצבא.

גם בבית הילדים היה ביקור מרגש של בוגר שסיים את לימודיו בפנימייה לפני כ-8 שנים. הוא הגיע יחד עם אשתו ובנו וסיפר לנו בהתרגשות רבה על חייו היום, על הפנימייה עבורו, על מה שעשה מאז שעזב ועד היום. מתוך הריאיון עם פ':

"בהתחלה היה קשה פה. היה קשה להסתגל... לא הייתי רגיל להיות עם הרבה אנשים בקבוצה גדולה. לאט לאט התרגלתי, התרככתי קצת עם המדריכים... מפה עברתי להוסטל בית חנה [בית קמפר], הייתי שם שנה, התאקלמתי, הייתי יוצא לבית ספר בחוץ, הייתי בא. אז אח שלי נפטר אז עברתי כמו לפנימייה כזאת ואז החלטתי שאני חוזר הביתה. הוא היה האח הגדול אז אמרתי שאני צריך לקחת דמות של אבא. היינו גרים אז בתל אביב בשפירא. שכונת שפירא הייתה שכונה של מצוקה עם הרבה פשע. התדרדרתי, נכנסתי לבתי סהר, עברתי קצת תהליכים לא כל כך טובים. היה קשה... אבל למדתי הרבה [בפנימייה]. בישלתי, הייתי יודע לבשל בפנימייה. לפעמים שהייתי צריך לעצור הייתי עוצר. הייתי כל הזמן נזכר בזה שהייתי טוב, ולפעמים הייתי חזק ולפעמים קצת חלש והייתי בוכה. בהתחלה כשיצאתי לעולם בחוץ לא כל כך הבנתי את עצמי רציתי להראות לכולם מי אני מה אני. כשהייתי פה נער בפנימייה לא הייתי מכיר אנשים מבחוץ. [כשיצאתי] רציתי שיכירו אותי, שידעו מי אני. היה קצת קשה. ואז הכרתי את העבודה. התחלתי לעבוד. אני כבר 5 שנים בעבודה... עליתי בסולם לאט לאט, כמו שלימדו אותי. בהתחלה רציתי לקפוץ בסולם להיות בום למעלה גדול והבנתי שזה לא נכון ולאט לאט הגעתי לאיפה שרציתי. יש לי ילד, יש לי אישה תודה לאל."

אנשי הצוות שלימדו את פ' וטיפלו בו בזמן שהותו בפנימייה התרגשו מאוד מהמפגש, שהיה מעורר השראה ונתן חיזוק לעבודה החשובה כל כך שנעשית כאן ב"הרי ירושלים".

אנשי מקצוע מכל הארץ השתתפו בסמינר הסתיו השנתי

סמינר הסתיו בנושא "פסיכותרפיה פסיכואנליטית לילד ולנוער" התקיים זו השנה ה-19 בבית הילדים "הרי ירושלים". בסמינר השתתפו מעל 160 פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ומטפלים מכל הארץ. מסורת ארוכה זו החלה ב -1997 לציון פרישתו של ד"ר יחזקאל כהן, בהוקרה על 35 שנותיו כמנכ"ל בית הילדים ועל הישגיו המקצועיים הרבים לאורך השנים כולל פיתוח ויישום תכנית טיפול ייחודית ויעילה עבור ילדים הסובלים מהפרעות רגשיות קשות, "הטיפול במרחב החיים", תכנית שהפכה מודל לחיקוי במתקנים דומים בארץ ובחו"ל.

הסמינר בן היומיים הפך למסורת מבוססת. אנשי מקצוע רבים מצפים לו שנה אחר שנה. זוהי הזדמנות עבור מטפלים, עובדים סוציאליים ופסיכולוגים מכל רחבי הארץ להיות חלק מחוויית למידה אינטנסיבית וייחודית. בקבוצות לימוד קטנות של שעה וחצי בהנחיית אחד מ- 13 פסיכותרפיסטים בכירים, ביניהם ד"ר יחזקאל כהן, נחשפים המשתתפים למקרה קליני המאתגר את אחד מהמשתתפים. הקבוצה דנה במקרה ומנתחת אותו בהובלתו של המנחה. כל באי הסמינר השתתפו בחמישה מפגשים כאלה בהנחייתו של פסיכותרפיסט אחר בכל מפגש, אשר סיפקו למשתתפים חשיפה למגוון עשיר של גישות טיפוליות ולתובנות האישיות ולמתודולוגיה המקצועית של כל אחד מהפסיכותרפיסטים בעלי המוניטין שמנחים את המפגש. תהליך ההפריה ההדדית שמתפתח בכל אחת מהסדנאות הוא לב ליבו של הסמינר הייחודי ש"הרי ירושלים" מציע. השנה הייתה למשתתפים הזדמנות יוצאת דופן להיחשף לגישות טיפוליות מחו"ל תודות לגברת ביאטה שומכר מאנגליה שכיבדה אותנו בהנחיית חלק מהמפגשים.

סמינר הסתיו הוא סמינר לאנשי מקצוע בתחום הטיפול הידוע בשמו הטוב בשל הסטנדרטים הגבוהים בארגון ובמקצועיות, וגם בגלל תחושת ההעשרה המקצועית האינטנסיבית שהמשתתפים לוקחים איתם הביתה. בעקבות הצלחתה סמינר הסתיו, השנה יתקיים לראשונה סמינר חורף אשר מיועד לכל העוסקים בטיפול במרחב החיים: מדריכים, מורים, אימהות בית, רכזי מועדונית וכל מי שעובד עם ילדים, נערים ונערות במסגרת פנימייתית, אשפוזית או כל מערכת טיפולית אחרת בקהילה, בדגש על "אנשי השטח" ולא על העובדים שהינם פסיכולוגים, עובדים סוציאליים או מטפלים. הסמינר יתקיים ב-17/12.

דגש על בית ספר לחינוך מיוחד "הרי ירושלים"

ילדים הסובלים מקשיים נפשיים הבאים לידי ביטוי בהפרעות התנהגות, מצבי חרדה, ובעיות בקשר בהתקשרות זקוקים לסביבה המאפשרת חוויות מתקנות ובונות, ולמרחב חיים המעניק קשר משמעותי עם דמויות מטיבות. ההפרעות הנפשיות והרגשיות משפיעות על היכולת הקוגניטיבית של הילד ובאות לידי ביטוי בקשיי למידה, קשיים בתפיסת מושגים, קשיים בהבחנות ובאינטגרציה, ליקויים ביכולת ההפשטה ועיוותי חשיבה.

"הפעילות הרגשית המאומצת האופיינית לתלמידים בעלי הפרעות אילו- עקב התעסקות מתמדת בחשדנות ובאכזבה- פוגעת בתהליכי החשיבה שלהם וגורמת לסילופם. הדבר יבוא לידי ביטוי בקושי בקליטת תכני לימוד נויטרליים מבחינה רגשית, בעוד שתכני לימוד בעלי מטען אמוציונאלי יעוררו מייד את תוקפנותם." (דר' יחזקאל כהן)

הילדים תחת חסותנו אינם יכולים ללמוד בבתי ספר נורמטיביים ולכן אנו מספקים להם בית ספר לחינוך מיוחד במתחם הפנימייה. בית הספר מספק מענה לצרכים הייחודיים של הילדים ובנוסף מאפשר למורים להיות בקשר מתמיד עם המטפלים של הילדים ועם הפסיכולוגים. התקשורת המתמדת נחוצה כדי לממש את הפילוסופיה הטיפולית שלנו המשלבת את הטיפול בכל חלקי היומיום של הילד; "הטיפול במרחב החיים".

לכל יחידה ישנם שלושה מורים בעלי הכשרה בחינוך מיוחד שמלווים את היחידה במהלך תקופת ארבעת השנים בהם שוהים הילדים במוסד ובכך אנחנו מספקים לילדים את היציבות הנדרשת כדי לפתח קשר עם המורים ולהוביל למיומנויות למידה מוצלחות. לכל קבוצה יש גם סייעת לימודית. היחס הגבוה בין מורה לתלמיד מאפשר לכל תלמיד לקבל את היחס האישי לו הוא זקוק. לכל יחידה יש חלל לימודים גדול שמחולק למספר חדרים ובכך המורים יכולים ללמד כיתה שלמה או להתחלק לקבוצות למידה קטנות. תכנית הלימודים לילדים, שאושרה על-ידי תכנית הלימודים של משרד החינוך לחינוך המיוחד, מאפשרת להתאים לכל תלמיד תכנית אישית, שבה המקצועות השונים מותאמים לגיל הכרונולוגי, כמו גם לצרכים הרגשיים והמנטאליים של התלמיד.