המערך הטיפולי

התוכנית הטיפולית של המוסד באה לתת מענה לילדים בסיכון, שרובם הגיעו אלינו ממשפחות לא מתפקדות וסובלים מבעיות רגשיות. רבים מהילדים סובלים מפחד קיומי, חוסר אמון בבני אדם, התקפי זעם ועוד. הפרעות ובעיות אלה נובעות מהתפתחות לקויה בשל העדר קביעות, העדר קשר ראשוני אישי ומעמיק ודימוי עצמי נמוך ביותר.

בית הילדים נענה לצרכים של הילדים ופיתח תוכנית טיפולית ארוכת טווח, ללא שימוש בתרופות פסיכיאטריות ותוך שיתוף זהיר של משפחות הילדים בטיפול.

העקרונות של התוכנית הטיפולית:

  • הילדים מקבלים טיפול ארוך טווח ואינטנסיבי.
  • היחס בין מספר הילדים למספר חברי הצוות הוא 1:1.
  • הצוות המקצועי מקבל תמיכה קבועה, למניעת שחיקה.
  • הילדים אינם מטופלים בתרופות פסיכיאטריות (ככל האפשר).
  • ההורים מעורבים בטיפול בבתם/בנם (ככל האפשר).

1. טיפול ארוך טווח ואינטנסיבי

ילדים זקוקים לאהבה. להיות נאהבים, לקבל חיבוקים, לשמוע שבחים, לדעת שיש מי שמקשיב להם ולהרגיש שיש מי שמגן עליהם. סביבה אוהבת ומגוננת היא ערובה להתפתחות תקינה, להפנמת תחושת הערכה עצמית וביטחון עצמי ולביסוס עצמאות.

כל פעילות במוסד נבחנת ומאורגנת בתשומת לב ובזהירות על מנת לתת לילדים את התנאים שיאפשרו להם להתגבר על הכאוס של שנות חייהם הראשונות. הטיפול הוא אינדיבידואלי ונמשך בין ארבע לחמש שנים. כל הילדים בבית הילדים מטופלים בטיפול תראפי. הילדים הרכים מטופלים בעיקר בתרפיה במשחק, והילדים הגדולים יותר מטופלים באמצעות שיחות וכן בתראפיות אחרות, ביניהן:

  • תראפיה באמצעות בעלי חיים.
  • תראפיה באמנות.
  • תראפיה במוזיקה.
  • ריפוי בעיסוק.
  • גינון.  
    ועוד...

2. היחס בין מספר הילדים למספר חברי הצוות הוא 1:1

חוויית הקשר בין הילדים לבין הדמויות המטיבות עמם עומדת במרכז העשייה הטיפולית של המוסד. יחס כזה בין מספר הילדים למספר חברי הצוות מאפשר לתת לכל ילד וילדה תשומת לב ולהשיג את המטרה: יצירת יחסים ארוכי טווח המבוססים על אמון וכבוד הדדי.
הצוות לומד להכיר כל ילדה וילד, את בעיותיהם, מחשבותיהם ותפיסת עולמם, דרך המפגש היומיומי. כך מטופלים הילדים על ידי הצוות כולו, כולל מורים, מדריכים, עובדים סוציאלים, פסיכולוגים וכל עובדי המקום.

3. תמיכה קבועה לצוות המקצועי, למניעת שחיקה

המפתח לאיכות הטיפול במוסד הוא בהכשרה ובתמיכה בצוות המטפל, אשר נדרש להשתתף במסגרות הלימודים והתמיכה שמוסדנו מספק. מידע נוסף נא קראו ב"אודותנו".

4. הילדים אינם מטופלים בתרופות פסיכיאטריות

שימוש בתרופות פסיכיאטריות, כגון להרגעת אגרסיות, נדיר ביותר במוסד. במקרים של התפרצויות זעם או אלימות, לדוגמה, אחד מחברי הצוות מטפל בילד/ה ככל הנדרש, עד שהזעם שוכך.

הבאים בשערי המוסד הם ילדים בסיכון, בעלי בעיות התנהגותיות קשות, וקורה שהם מגיעים אלינו כשהם כבר מטופלים בתרופות. במשך שנים רבות המדיניות היתה לגמול מתרופות בכל מקרה. כיום אנו מוצאים שלעתים הדבר אינו אפשרי, אולם אנו שומרים על העקרון, ומטפלים בילדים באמצעות תראפיות שונות והרבה אהבה. גם כיום, רק במקרים מועטים ביותר יש צורך בתרופות.

5. ההורים מעורבים בטיפול בבנם/בתם

העזרה והתמיכה הפסיכולוגית במשפחות הילדים היא חלק בלתי נפרד מהטיפול בילדים עצמם. ההורים נדרשים להגיע לביקור שבועי בבית הילדים או במעון הנערים. לפני הפגישה עם בתם/בנם הם נפגשים לשיחה של שעה עם עובד/ת סוציאלי. בפגישה זו הם מקבלים גם הדרכה מקצועית כיצד להתמודד עם הקשיים שלהם עצמם.

מידע נוסף: אירוע העץ, אשר שימש פעמים רבות את ד"ר יחזקאל כהן להסברת התוכנית הטיפולית של מוסדות "הרי ירושלים"  . הסיפור מופיע באורך מלא בספר ההדרכה לעובדי פנימיות טיפוליות "הטיפול במרחב החיים".