ארועי פברואר 2014  ב "הרי ירושלים"

 

ט"ו בשבט בבית הילדים

לאחר סופת שלגים בלתי צפויה, החורף השנה היה מאוד קל ובכל זאת הילדים היו מוכנים לט"ו בשבט, ראש השנה לאילנות, שמבשר את בוא האביב. את החג חוגגים בנטיעת עצים ואכילת פירות יבשים.

בנוסף לכך יש לנו ב"הרי ירושלים" מסורת ט"ו בשבט משלנו. הילדים מקבלים את התעודה הראשונה שלהם בשנה. בכל תעודה יש הערכות אישיות על הישגיו של כל ילד, על התנהגותו ועל מה שמצפים ממנו בהמשך. בנוסף לכך מעדכנים את טבלת הגדילה בה מודדים ומסמנים את הגובה של נציג אחד מכל קבוצה.

כמובן שאין חג בלי הופעת המקהלה – מקהלת בית הילדים, שאת הופעתה ליווה בגיטרה אחד מילדי חטיבת הביניים שלומד לנגן. כמו בכל שנה, הקבוצה הצעירה ביותר, קבוצת הילדים שהצטרפו אלינו בתחילת השנה - קבוצת "שקד", הכינו הצגה על ט"ו בשבט שממנה נהנו כולם.

 

עיתון הבית של הילדים

מיד לאחר חגיגות ט"ו בשבט וחלוקת התעודות, חולק עיתון בית הילדים.


זהו עיתון הכולל 23 עמודים אותו כתבו וערכו הילדים. בוועדת העיתון משתתפים שלושה תלמידים ושני מורים, שעבדו בחריצות עד להוצאת הגיליון שמשקף את חמשת החודשים הראשונים בבית הילדים.

זהו הגיליון ה – 28 של העיתון שיצא עד כה, והוא רב תוכן וצבעוני באופן מיוחד. ילדים רבים מכל שכבות הגיל כתבו כתבות למדורים השונים בנושאי: יום הורים, ימי שדה, טכנולוגיה, מכוניות, ספורט, מוזיקה, כוכבי פופ, ימי הולדת ועוד.

השלג והסערה בדצמבר תופסים כמובן מקום נכבד בגיליון זה. הנה כמה דוגמאות מהדברים שנכתבו. הם נותנים הצצה חטופה לעולמם של ילדינו:

 

  יום הורים  

י. קבוצת "דרור" (בן 8): " מאוד התרגשתי לקראת יום ההורים. לפני יום ההורים קישטנו את הביתן שלנו והכנו את השלט: "ברוכים הבאים ליום ההורים" .... חיכיתי שאמא תגיע וכשהיא הגיעה שמחתי מאוד. הייתי איתה ועזרתי לענבל ולי במשחק הסביבון. המשימה שיצאה לי במשחק הייתה "מה האור שבי" ואמא אמרה שהאור שבי זה שאני טוב ומשמח. בסוף יום ההורים אכלנו ביחד סופגניות והיה לי קשה להיפרד מאמא".


  השלג

ש. קבוצת "ארבל" (חטיבת ביניים): "הייתה לי חוויה מאוד טובה שירד שלג. נשארנו בתוך הביתן בגלל שהיה קר, לפעמים יצאנו לשחק בשלג. והדבר שהיה הכי כייף שהתעוררנו מאוחר ושלא היה בית ספר אבל הדבר שהיה לא כיף זה שלא היה חשמל.
הפעלנו את החשמל בעזרת הגנראטור וזה היה מעצבן כי כל הזמן החשמל כבה ונדלק וככה היה עד יום שני."

 
  כתבה

ס. קבוצת "אלה" (חטיבת ביניים): " אני נורא אוהבת תינוקות. אני רוצה להיות אמא, אני רוצה ללמוד לדעת מה טוב בשביל הילדים. אני רוצה ללמוד הרבה על ילדים.
ילדים הם חלק מהחיים שלנו. חשוב שנישמע מה מפריע להם בחיים.
חשוב שהם ירגישו בטוחים ואהובים."

 

  טיול יחידה

א. קבוצת "דרור" (בן 8): " יצאנו מוקדם בבוקר לטיול יחידה בסטף. הייתי מוצמד לענבל והיה לי כיף.
הכנו ארוחת צהריים ביחד – חתכנו סלט ועזרתי להכין פיתות בטאבון. חזרנו לביתן מאוחר, עייפים ומרוצים."

 

"השינשיניות" בנות השרות המתנדבות

נא להכיר את השינשיניות שלנו. שש קיבוצניקיות שבחרו להתנדב בבית הילדים (במקום לטייל בעולם...) כשנת שירות לקהילה לפני השרות הצבאי. כל אחת מהבנות מצטר

פת לאחת מהקבוצות ועוזרת לצוות הקבוע של מדריכים ומורים. הן עוזרות למורים בשעות הלימודים עם שיעורים אינדיבידואליים והן עוזרות למדריכים אחה"צ עם שיעורי הבית של הילדים, ארוחת ערב, מקלחות וכו'.. לקראת השינה.

השינשיניות מקבלות כמובן הדרכה והנחיות מפורטות לגבי הטיפול בכל ילד

בנפרד, וכמו כל הצוות הקבוע שלנו הן מקבלות השתלמות שבועית מחבר צוות בכיר.

בנוסף לפעילויותן היומיומיות, השינשיניות מתכננות מידי פעם הפתעה מיוחדת לשבת, להנאת כל הילדים. ההפתעה האחרונה למשל היתה יום שודדי ים. הן ארגנו תלבושות ופעילויות של שודדי ים שנמשכו כל היום!

מה גדול מזלנו שזכינו במתנדבות איכותיות ומסורות כאלה התורמות לרווחת הילדים שלנו.

 

היכרות עם השירותים הפסיכולוגים בפנימייה

התפיסה הטיפולית הייחודית של המוסד מעוגנת בעיקרון שההתפתחות הלקויה של הילדים מבוססת על העדר יציבות וקביעות, העדר קשר ראשוני אישי ומעמיק ודימוי עצמי נמוך ביותר.

חייבים משום כך לפתח דרכים להענקת הרגשת יציבות, יצירת מערכות קשרים אישיים ושיקום האמון של כל ילד בכוחותיו.

בתכנית הטיפולית מתוכנן כל רגע בקפידה כדי לספק את היציבות וההמשכיות שהיו חסרים לילד/ה כל-כך בשנותיו הראשונות.

ב"הרי ירושלים" השירות הפסיכולוגי הוא התשתית לשיטה זו.

באמצעות טיפול אינטגרטיבי אנו מספקים מענה פסיכולוגי אינטנסיבי לטווח ארוך (בדרך כלל 4-5 שנים) שאינו ניתן לילדים שאינם נמצאים במסגרת פנימייתית.

אחוזי השיקום הגבוהים במיוחד (כמעט 70% מהבוגרים ממשיכים לשרות צבאי, ללימודים ועבודה), משקפים את יעילותה של הגישה הטיפולית הזו.

השירות הפסיכולוגי משלב אם כן את כל האספקטים השונים של הטיפול.

 

התכנית התרפויטית: פסיכותרפיה במשחק

כל ילד אצלנו מקבל טיפול ארוך-טווח שמתמקד בין הייתר בתרפיה במשחק. הרקע הקשה ממנו מגיעים הילדים גורם לתופעות קשות כמו פחד, זעם, חוסר אמון בבני אדם, והתנהגות תוקפנית והורסנית. התכנית התרפויטית מיועדת לעזור לילדים לפתח יכולות רגשיות, ללמוד להתמודד עם הכעס, התוקפנות, הבדידות, העצב, הלחץ, התסכול וכו'. בנוסף לכך אנחנו מנסים לעזור לילדים להתגבר על חוסר האמון ולהוריד את רמת החרדה והדחייה ולחזק את הערך העצמי שלהם.

לוקח זמן לבנות אמון ובטחון עצמי. בשנה הראשונה של הילד בפנימייה, תוך כדי התבוננות ומעקב, בונים הפסיכולוגים תכנית אישית לטווח ארוך לטיפול בצרכים ובבעיות של כל ילד וילד. במשך שלושת השנים הבאות יש לילד פגישות של תרפיה במשחק עם פסיכולוג פעמיים בשבוע. כל פגישה בת 45 דקות.

כתוצאה מן ההזנחה שהילדים חוו, מספר משמעותי של ילדים אינם יכולים להתבטא, ויש להם בעיה לתקשר במילים, במיוחד כשזה נוגע למצוקות שלהם. בתרפיה במשחק, הפסיכולוג מכוון את הפעילויות כך שיתאימו ויחזקו את התהליך השיקומי. קיימים כלים רבים לשימוש בתרפיה במשחק כמו ציור, תיאטרון בובות, סיפורים ומשחקי קופסא. בפסיכותרפיה במשחק, המשחקים הם המילים והשפה של הילד. דרך המשחקים התרפיסטים יכולים להתקרב לעולמו הפנימי של הילד, לתסכולים ולקונפליקטים שהוא לא יכול או לא רוצה לבטא במילים. אפשר להשתמש באינפורמציה הזאת כדי לקדם את התהליך. יתרה מזו, במסגרת התרפיה במשחק הפסיכולוגים תומכים ומטפחים את הקשר עם הילד ומלמדים אותו לסמוך ולפתח את הערך העצמי שממנו מתחיל תהליך הריפוי.
התוכנית הזאת מהווה את הבסיס לפילוסופיה התרפויטית (טיפולית) של מוסדות הרי-ירושלים ולרמת ההצלחה שלה.


פעילויות טיפוליות אחרי הצהריים בחטיבת הביניים

אנחנו סבורים שכל רגע במשך היום מעניק הזדמנות להתערבות טיפולית. גם בהקשר זה אנחנו מנסים מגוון של דרכים כדי לאפשר לילדים לבטא את הקשיים והכאב שלהם בצורה לא מילולית.

פעילויות אחה"צ, אחרי הלימודים הן פעילויות העשרה שמקדמות את תהליך השיקום. השנה, הילדים בחטיבת הביניים התלהבו במיוחד מהחוג לבישול ומהחוג לכנת סבונים.
באירוע השיא של חוג הבישול הכינו הילדים בעצמם סעודת מלכים! וילדי קבוצת חוג הסבונים מכרו את מעשי ידיהם לאנשי הצוות בבית הילדים תמורת רווח נחמד.